Domeniul Științe ale Educației

Domeniul Științe ale Educației a fost înființat în 2018 în cadrul Școlii Doctorale de Psihologie. Obiectivul său principal este de a oferi o pregătire doctorală avansată care să genereze competențe de cercetare relevante la nivel internațional.

Subdomeniile de cercetare includ (dar nu se limitează la):

  • Formarea și educația cadrelor didactice;
  • Psihologia învățării și educației;
  • Educația incluzivă;
  • Design instrucțional;
  • Politici și management educațional etc.
Studenți doctoranzi
0
Conducători de doctorat
0

Conducători de doctorat

  • Conf. univ. dr. habil ILIE Marian (CV)
  • Prof. univ. dr. habil MARA Daniel (CV)
  • Lect. univ. dr. habil MITESCU Manea Mihaela (CV)
  • Conf. univ. dr. habil PALOȘ Ramona (CV)
  • Prof. univ. dr. habil SAVA Lidia Simona (CV)

Arii tematice de interes (2025)

Conf. univ. dr. habil ILIE Marian

  • Design de instruire;
  • Dezvoltare curriculară;
  • Formarea pedagogică a cadrelor didactice (universitare și din învățământul preuniversitare);
  • Abordări ale predării;
  • Motivație pentru alegerea carierei didactice.

 

Prof. univ. dr. habil MARA Daniel

  • Educație incluzivă;
  • Educație interculturală;
  • Formarea profesorilor.

Conf. univ. dr. habil PALOȘ Ramona

  • Proiectarea experiențelor de învățare în vederea stimulării performanței academice;
  • Aspecte organizaționale și personale legate de Professional Learning Communities;
  • Variabile personale și organizaționale care influențează formarea profesională a cadrelor didactice.

 

Prof. univ. dr. habil SAVA Lidia Simona

  • Educația adulților și învățarea de-a lungul întregii vieți;
  • Politici educaționale;
  • Management educațional;
  • Pedagogie socială, formare & dezvoltare;
  • Formarea cadrelor didactice.

Informații utile

Teme propuse pentru admitere (2025)

Pentru lista completă a temelor, consultați tabelul (link).

Regimul fiecărei teme (buget cu bursă, buget fără bursă, taxă) se stabilește în baza concursului de admitere conform metodologiei UVT.

Admitere

Examenul de admitere constă în prezentarea unui proiect preliminar de cercetare în fața comisiei de admitere. Pentru susținerea proiectului, candidatul trebuie sa elaboreze un proiect anticipativ al tezei și să aibă acceptul prealabil scris al coordonatorului pentru tema proiectului.

Structura proiectului include:

  • titlul proiectului;
  • argumentarea alegerii temei;
  • scurtă incursiune teoretică;
  • scop/obiectiv(e);
  • ipoteze posibile;
  • metode de investigație;
  • rezultate anticipate;
  • discuții;
  • reliefarea potențialelor elemente de originalitate și contribuții personale;
  • referințe bibliografice selective, citate în stilul APA (link).

Proiectul va cuprinde aproximativ 15-20 pagini (inclusiv bibliografia), corp 12p, font Times New Roman, spațiere 1,5 rânduri și poate fi redactat în limba română sau în limba engleză, în funcție de cele convenite în prealabil cu profesorul coordonator.

La înscriere, proiectul de studii doctorale va fi depus în format electronic și va fi pus la dispoziția comisiei de admitere cu cel puțin 48 de ore de către directorul Școlii Doctorale.

Proiectul va fi susținut în fața comisiei de admitere, evaluându-se îndeosebi capacitatea candidatului de a răspunde eficient la întrebările adresate de către membrii comisiei. Fiecare candidat va avea la dispoziție 15 minute pentru prezentarea proiectului, urmate de 15 minute de întrebări din partea comisiei.

Pentru mai multe detalii cu privire la dosarul de admitere, calendarul admiterii și organizarea procesului de admitere la studii universitare de doctorat în cadrul Școlii doctorale de Psihologie, consultați Regulamentul de Admitere ȘDP și Metodologia de admitere la doctorat UVT.

Resurse

  • Centrul de Dezvoltare Academică (CDA) este o structură de suport academic a Universității de Vest din Timișoara, având un coordonator de formare și cercetare, 4 asistenți de cercetare, 5 voluntari de cercetare și 12 colaboratori permanenți din cadrul diverselor facultăți ale universității, contribuind în trei domenii principale de activitate: cercetare, inovare și dezvoltare profesională (link);
  • Clinica Universitară de Terapii și Consiliere Psihopedagogică își propune să desfășoare cercetări interdisciplinare în terapiile complexe pentru copii, adolescenți și adulți cu nevoi speciale și, în același timp CUTCP este o platformă de cercetare care implică managementul proiectelor de cercetare și dezvoltarea de parteneriate și cercetări cu părți interesate din afara mediului universitar (link);
  • Biblioteca Centrală Universitară (B.C.U.) „Eugen Todoran” – situată în topul celor mai mari patru biblioteci universitare din România, B.C.U. ”Eugen Todoran” pune la dispoziția doctoranzilor peste 1.000.000 documente;
  • prin intermediul Anelis Plus doctoranzii au acces gratuit la toate bazele de date importante (ex. ScienceDirect, Wiley, Sage, Scopus, Springer sau Web of Science);
  • UVT a amenajat special pentru doctoranzii Școlii Doctorale de Psihologie spații în sediile din clădirea sa de pe str. Paris, precum și la sediul central din Bvd. V. Pârvan nr. 4, sala 303;
  • Doctoranzii beneficiază de o multitudine de licențe de software dedicat cercetării în științele comportamentale și educaționale:
    • programe de prelucrare statistică a datelor: Lisrel 9.2, HLM 7.0, IBM SPSS Statistics 24, STATA 15, EQS 6.1, Xcalibre 4, Comprehensive Meta-Analysis v2, R Studio, Latent Gold;
    • programe de codare comportamentală pentru studii observaționale: Observer XT 13 Educational;
    • programe de codare automată a textelor utile în analiza de conținut și data mining: LIWC2015 1.2.1;
    • programe de colectare automată a urmelor digitale: ColorMyEmotion;
    • programe de înregistrare a reacțiilor fiziologice: BIOPAC;
    • programe pentru design-ul studiilor experimentale: DirectRT, MediaLab, Inquisit;
    • aplicații pentru evaluare și livrare intervenții online: platforma e-cbt.ro;
    • aplicații de testare psihologică: Vienna Test System, CAS și peste alte 30 de teste psihologice oferite de Testcentral, Psiho Proiect, Cognitrom sau RTS Psychological Testing.

Plan de învățământ

  • Doctoranzi admiși în anul I în 2024 (link)
  • Doctoranzi admiși în anul I în 2025 (link)

Fișele disciplinelor

Finalizare studii

Pentru mai multe detalii despre procedura de finalizare a studiilor în IOSUD-UVT, vizitați secțiunea Studii Doctorale-Finalizare doctorat.

Pentru detalii specifice domeniului de studii, consultați:

  • Ordinul Ministerului Educației și Cercetării nr.3018/2025 din 13 ianuarie 2025 privind aprobarea standardelor minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea diplomei de doctor, publicat în MO nr.78 din 29.01.2025 (se aplică studenților doctoranzi admiși la doctorat în anul 2025 sau ulterior) (link)
  • Ordinul Ministerului Educației Naționale nr.5110/2018 din 17 septembrie 2018 privind aprobarea standardelor naționale minimale pentru acordarea titlului de doctor, publicat în MO nr.817 din 24.09.2018 (se aplică studenților doctoranzi admiși la doctorat anterior anului 2025) (link)
  • Ghidul național pentru redactarea tezelor de doctorat aferent domeniului de studii (în curs de apariție)
  • Secțiunile referitoare la finalizarea studiilor din cadrul Regulamentului Școlii Doctorale de care aparțineți