Domeniul Psihologie
Domeniul Psihologie a fost înființat odată cu Școala doctorală de Psihologie în 2014. Obiectivul său principal este de a oferi o pregătire doctorală avansată, care să ducă la competențe de cercetare relevante la nivel internațional.
Cu unsprezece coordonatori activi, direcțiile de cercetare ce pot fi urmate sunt diverse. Acestea includ (dar nu se limitează la):
- Psihologia muncii și organizațională;
- Psihologia socială și a personalității;
- Psihologia interculturală;
- Personalitate și psihopatologie;
- Psihologia sănătății;
- Terapia cognitiv-comportamentală;
- Cogniția și emoția;
- Psihologia transporturilor etc.
Conducători de doctorat
- Prof. univ. dr. habil GAVRELIUC Alin (CV)
- Prof. univ. dr. habil MACSINGA Irina Elena (CV)
- Prof. univ. dr. habil MARICUȚOIU Laurențiu Paul (CV)
- Prof. univ. dr. habil MAZILESCU Crisanta-Alina (CV)
- Prof. univ. dr. MINULESCU Mihaela (CV)
- Conf. univ. dr. habil RUSU Andrei (CV)
- Prof. univ. dr. habil SAVA Florin Alin (CV)
- Conf. univ. dr. habil SÂRBESCU Paul – Fabian (CV)
- Conf. univ. dr. habil TULBURE Bogdan-Tudor (CV)
- Prof. univ. dr. habil VINTILĂ Mona (CV)
- Prof. univ. dr. habil VÎRGĂ Delia-Mihaela (CV)
Arii tematice de interes (2025)
Prof. univ. dr. habil GAVRELIUC Alin
- Tipare valorice și atitudinale intergeneraționale în România post-comunistă;
- Mind-setul est european;
- Factori psihosociali care prezic populismul;
- Nostalgia comunistă și determinanții săi psihosociali;
- Roluri de gen, migrație și experiențe aculturative.
Prof. univ. dr. habil MACSINGA Irina Elena
- Applications of personality psychology in education;
- Cognition and emotion;
- Well-being at school;
- Student-teacher relationship;
- Achievement motivation;
- Failure in educational context.
Prof. univ. dr. habil MARICUȚOIU Laurențiu Paul
(Interesele de cercetare vor fi detaliate atunci când vor fi scoase la concurs locurile pentru doctoranzi.)
Prof. univ. dr. habil MAZILESCU Crisanta-Alina
- Natura normativă a trăsăturilor de personalitate;
- Valori și norme sociale în mediul profesional: internalitatea, credința într-o lume dreaptă, loialitatea, etc.
- Comportamente etice și responsabile;
- Justiție distributive;
- Aplicații ale psihologiei sociale și cognitive în domeniul medical, educațional și organizațional.
Conf. univ. dr. habil RUSU Andrei
- Sfera largă a psihologiei sociale și a personalității, cu aplicații atât în domeniul psihologiei organizaționale și industriale, cât și în cel al sănătății mintale, având un accent deosebit pe procesele de schimbare comportamentală;
- Meta-analize, studii randomizate controlate și psihometrie;
- Intervenții psihoeducaționale pentru promovarea bunăstării psihologice;
- Stigmatul și autostigmatizarea asociate sănătății;
- Învățarea asociativă, formarea atitudinilor și a impresiilor.
Prof. univ. dr. habil SAVA Florin Alin
- Personalitate și psihopatologie;
- Condiționare/învățare și psihopatologie;
- Personalitate și condiționare (vezi și link) ;
- Instrumente digitale în sănătate.
(Preferință pentru studii experimentale sau longitudinale.)
Conf. univ. dr. habil SÂRBESCU Paul – Fabian
- Variația intra-individuală a comportamentului în trafic în diferite abordări longitudinale;
- Aplicații ale teoriei procesării duale (explicit vs. implicit) privind comportamentul în trafic;
- Eficacitatea intervențiilor validate științific asupra comportamentului în trafic.
Conf. univ. dr. habil TULBURE Bogdan-Tudor
- Terapie Cognitiv-Comportamentală (CBT);
- Terapia Acceptarii si Angajamentului (ACT);
- Intervenții transdiagnostice livrate online;
- Anxietate și Tulburări de dispoziție;
- Metode de evaluare psihologică bazate pe dovezi;
- Inteligența Artificială (AI) utilizate în evaluare și psihoterapie.
Prof. univ. dr. habil VINTILĂ Mona
- Psihologia sănătății;
- Bolile cronice și efectele lor asupra bolnavilor și aparținătorilor acestora;
- Imaginea corporală în populația românească;
- Imaginea corporală și intervențiile invazive si non-invazive;
- Imaginea corporală și rețelele de socializare.
Prof. univ. dr. habil VÎRGĂ Delia-Mihaela
- Problematica resurselor și solicitărilor personale (teoria JD-R, Bakker et al., 2023) la nivel individual și de grup;
- Intervenții validate științific aplicate în organizații;
- Strategii proactive la nivel individual și inter-personal utile în design-ul muncii;
- Tehnologia AI, starea de bine și performanța în organizații.
Informații utile
Teme propuse pentru admitere (2025)
Pentru lista completă a temelor, consultați tabelul (link).
Regimul fiecărei teme (buget cu bursă, buget fără bursă, taxă) se stabilește în baza concursului de admitere conform metodologiei UVT.
Admitere
Examenul de admitere constă în prezentarea unui proiect preliminar de cercetare în fața comisiei de admitere. Pentru susținerea proiectului, candidatul trebuie sa elaboreze un proiect anticipativ al tezei și să aibă acceptul prealabil scris al coordonatorului pentru tema proiectului.
Structura proiectului include:
- titlul proiectului;
- argumentarea alegerii temei;
- scurtă incursiune teoretică;
- scop/obiectiv(e);
- ipoteze posibile;
- metode de investigație;
- rezultate anticipate;
- discuții;
- reliefarea potențialelor elemente de originalitate și contribuții personale;
- referințe bibliografice selective, citate în stilul APA (link).
Proiectul va cuprinde aproximativ 15-20 pagini (inclusiv bibliografia), corp 12p, font Times New Roman, spațiere 1,5 rânduri și poate fi redactat în limba română sau în limba engleză, în funcție de cele convenite în prealabil cu profesorul coordonator.
La înscriere, proiectul de studii doctorale va fi depus în format electronic și va fi pus la dispoziția comisiei de admitere cu cel puțin 48 de ore de către directorul Școlii Doctorale.
Proiectul va fi susținut în fața comisiei de admitere, evaluându-se îndeosebi capacitatea candidatului de a răspunde eficient la întrebările adresate de către membrii comisiei. Fiecare candidat va avea la dispoziție 15 minute pentru prezentarea proiectului, urmate de 15 minute de întrebări din partea comisiei.
Pentru mai multe detalii cu privire la dosarul de admitere, calendarul admiterii și organizarea procesului de admitere la studii universitare de doctorat în cadrul Școlii doctorale de Psihologie, consultați Regulamentul de Admitere ȘDP și Metodologia de admitere la doctorat UVT.
Resurse
- Biblioteca Centrală Universitară (B.C.U.) „Eugen Todoran” – situată în topul celor mai mari patru biblioteci universitare din România, B.C.U. ”Eugen Todoran” pune la dispoziția doctoranzilor peste 1.000.000 documente;
- Prin intermediul Anelis Plus doctoranzii au acces gratuit la toate bazele de date importante (ex. ScienceDirect, Wiley, Sage, Scopus, Springer sau Web of Science);
- UVT a amenajat special pentru doctoranzii Școlii Doctorale de Psihologie spații în sediile din clădirea sa de pe str. Paris, precum și la sediul central din Bvd. V. Pârvan nr. 4, sala 303;
- Doctoranzii beneficiază de o multitudine de licențe de software dedicat cercetării în științele comportamentale și educaționale:
- programe de prelucrare statistică a datelor: Lisrel 9.2, HLM 7.0, IBM SPSS Statistics 24, STATA 15, EQS 6.1, Xcalibre 4, Comprehensive Meta-Analysis v2, R Studio, Latent Gold;
- programe de codare comportamentală pentru studii observaționale: Observer XT 13 Educational;
- programe de codare automată a textelor utile în analiza de conținut și data mining: LIWC2015 1.2.1;
- programe de colectare automată a urmelor digitale: ColorMyEmotion;
- programe de înregistrare a reacțiilor fiziologice: BIOPAC;
- programe pentru design-ul studiilor experimentale: DirectRT, MediaLab, Inquisit;
- aplicații pentru evaluare și livrare intervenții online: platforma e-cbt.ro;
- aplicații de testare psihologică: Vienna Test System, CAS și peste alte 30 de teste psihologice oferite de Testcentral, Psiho Proiect, Cognitrom sau RTS Psychological Testing.
Plan de învățământ
- Doctoranzi admiși în anul I în 2024 (link)
- Doctoranzi admiși în anul I în 2025 (link)
Fișele disciplinelor
Finalizare studii
Pentru mai multe detalii despre procedura de finalizare a studiilor în IOSUD-UVT, vizitați secțiunea Studii Doctorale-Finalizare doctorat.
Pentru detalii specifice domeniului de studii, consultați:
- Ordinul Ministerului Educației și Cercetării nr.3018/2025 din 13 ianuarie 2025 privind aprobarea standardelor minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea diplomei de doctor, publicat în MO nr.78 din 29.01.2025 (se aplică studenților doctoranzi admiși la doctorat în anul 2025 sau ulterior) (link)
- Ordinul Ministerului Educației Naționale nr.5110/2018 din 17 septembrie 2018 privind aprobarea standardelor naționale minimale pentru acordarea titlului de doctor, publicat în MO nr.817 din 24.09.2018 (se aplică studenților doctoranzi admiși la doctorat anterior anului 2025) (link)
- Ghidul național pentru redactarea tezelor de doctorat aferent domeniului de studii (în curs de apariție)
- Secțiunile referitoare la finalizarea studiilor din cadrul Regulamentului Școlii Doctorale de care aparțineți